מו"ר הרב אברהם יהושע צוקרמן זצ"ל

מורנו ורבנו הרב אברהם יהושע צוקרמן לימד בישיבה שיעורי אמונה במשך למעלה משלושים שנה בהתמדה וקביעות בלתי רגילה. ביום שלישי לימד הרב את הקבוצה הבוגרת, ביום שישי בבוקר לימד שיעור שהיה מיועד בראש ובראשונה לשיעור א', ובקבלת שבת היה מלמד שיעור לכלל הישיבה ולאחר התפילה היה חוזר ברגל לביתו שבשערי חסד. בבוקר השבת העביר הרב שיעור 'בבית הרב' ומי שנשאו ליבו הלך לספוג עוד מתורת הרב.
מעבר לתכנים המפורטים שהרב לימד אותנו, למדנו ממנו מה זו קביעות בתורה ואחריות לדברי תורה ולימוד אמונה בפרט.
הרב חזר ולימד באופן קבוע מסילת ישרים, שמונה פרקים, ספר הכוזרי, ספר אורות, הקדמת עולת ראיה, אורות התשובה ואורות התורה.
את השקפת עולמנו בנינו מתוך שיעוריו של הרב והושפענו עמוקות מאישיותו וקדושתו.
הרב תבע מאיתנו להביט פנימה ולחיות את רצון האינסוף ברוך הוא באמיתיות וטבעיות.
הרב נולד וגדל בבלגיה , למשפחה שהיגרה מגרמניה. למד בבית ספר ציבורי ובנערותו היה פעיל בבני עקיבא. בשנות ה-60 עלה לישראל ולמד בישיבת מרכז הרב. שם למד אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק , ומונה על ידו לר"מ לבוגרי צבא בישיבת מרכז הרב. בשנות לימודיו סירב להיתמך כלכלית באמצעות לימוד תורה, והתפרנס מהוראה ועבודות שונות, בין השאר כפועל בניין. כן היה בעל פרדס רימונים סמוך לקיבוץ מירב.
בשנת 1968 נסע לצרפת והעביר בפריז סמינר ציוני-דתי, בניהולו של הרב יהודה ליאון אשכנזי. ומאז פעל בשליחויות, הפעיל שליחים לפעילות תורנית-ציונית בקרב קהילות דוברות צרפתית בגולה וליווה יוזמות עלייה שלהם, לאורך שנים רבות. העלה ארצה בעצמו אישים ומשפחות רבים. החל משנות ה-80 של המאה ה-20, נהג עם תלמידיו ובני משפחתו לערוך את יום הכיפורים בקיבוץ גונן, ולקיים את התפילות עם חברי הקיבוץ.
הקים את תנועת אל עמי ועמד בראשה. במסגרת תנועת אל עמי, פעל ביישובים רבים של ההתיישבות העובדת לאורך השנים. יזם הקמת כולל אברכים ומדרשה ללימודי יהדות באילת, מהם התפתחה ישיבת איילת השחר. כן הוביל קליטה תורנית של עולים, היה מורה הדרך הרוחני של היישוב עצמונה, כמו גם של יישובים אחרים בחבל ימית. בזמן המאבק נגד פינוי חבל ימית היה בין הרבנים שהגיעו למקום לחזק את התושבים ופעילי המחאה.
יזם את הקמת מדרשת הרובע לבנות. שימש כר"מ לגמרא ואמונה בישיבת מרכז הרב.. בשנותיו האחרונות לימד הרב צוקרמן שיעורי אמונה, בעיקר לתלמידים בוגרי צבא בישיבת הר המור, בישיבת עטרת כהנים, במכון מאיר, ובישיבת שבי חברון.
נפטר ממחלת הסרטן בליל ג' באלול ה'תשפ"א ונקבר בהר הזיתים.

נגישות